Bo błąd w mowie – to jak plama tłusta i brzydka na fotografii matki, którą kochasz, to jak niestarannie przyszyta łata na ubraniu, w którym idziesz w gościnę.
Źle mówić lub pisać – to znaczy krzywdzić swoją mową tych wszystkich, którzy ją budowali.
Język się smuci, choruje, gdy ludzie źle nim mówią.
Janusz Korczak
W naszej szkole w dniach 17 – 21 lutego będzie realizowany projekt edukacyjny: „Tydzień Języka Ojczystego”, którego finał odbędzie się 21 lutego w Międzynarodowym Dniu Języka Ojczystego. Został on ustanowiony 21 lat temu przez UNESCO, aby podkreślić różnorodność językową i kulturową świata, a także zwrócić uwagę na języki zagrożone i ginące. Dzień ten upamiętnia tragiczne wydarzenia, jakie miały miejsce w Bangladeszu w 1952 r. – zginęło wówczas pięciu studentów uniwersytetu w Dhace, którzy domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego.
Cel
Projekt zakłada popularyzację języka ojczystego i kształcenie świadomości językowej wśród uczniów klas IV – VIII naszej szkoły. Dbałość o język jest fundamentalnym przejawem patriotyzmu, stąd tak dużą wagę przykładamy nie tylko do sprawnej, ale przede wszystkim poprawnej umiejętności posługiwania się językiem tak w mowie jak w piśmie. Przygotowane zadania są przyjazne uczniowi, bo mają rozbudzić w nim pasję językową. Chcemy, byśmy wszyscy razem udowodnili, że:
Czas realizacji
Działania projektowe będą trwać od 17-21 lutego 2020 r.
Działania
Potyczki z językiem
W tygodniu tematycznym uczniowie będą mogli wziąć udział w różnych działaniach, które udowodnią, że polszczyzna nie ma przed nimi tajemnic! Od uczniów zależy, ile wyzwań podejmą!
W tych dniach podczas wybranych lekcji języka polskiego uczniowie będą przypominali najważniejsze zasady ortograficzne. Celem ich będzie wyłonienie przedstawicieli każdej klasy – którzy zawalczą o zdobycie dyplomu – MISTRZA JĘZYKA OJCZYSTEGO
Zadania długoterminowe – ostateczny termin oddania: 21 lutego.
- opracowanie i wykonanie gier planszowych uwzględniających treści ortograficzne,gramatyczne oraz z zakresu teorii literatury i sztuki (gramatyczne warcaby; gry ortograficzne , domino frazeologiczne i inne)
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z TYGODNIEM JĘZYKA POLSKIEGO
Konkurs kaligrafii dla klas 4-5 17 lutego
Zapraszamy wszystkich, którzy chcą spróbować swych sił i zmierzyć się i wykonać „arcydzieło” sztuki piśmienniczej. Zadanie będzie polegało na wykaligrafowaniu za pomocą pióra hasła:
Dzień Języka Ojczystego.
Liczymy na oryginalność, staranność i niepowtarzalność Waszych prac. Pomyślcie się już dziś, jak wykonać ów napis. Osoby biorące udział w konkursie prosimy o zapisy u pań polonistek
Uwaga!
Uczniowie, którzy chcą wziąć udział w konkursie, przynoszą pióro oraz kartkę bloku technicznego formatu A4, na której wykonają hasło.
Podchody z kodem QR dla klas 6-8 18 lutego
W tym dniu będziecie mogli skorzystać z telefonów i smartfonów, wziąć udział w rozwiązaniu indywidualnych zadań . Zadania będą zaszyfrowane kodem QR. Wystarczy je odszukać na szkolnych korytarzach. Uważnie patrz na znaki. Odpowiedzi zapisz na podpisanej kartce, wrzuć ją do kartonu, znajdującego się przy sali 66.
Karty odpowiedzi dostępne są u polonistów. Pamiętaj, że tylko staranne zapisy zostaną sprawdzone!O wynikach powiadomi Cię Twój polonista.
Zwycięzcą zostanie osoba, która wykona bezbłędnie największą liczbę zadań.
Kahoot, czyli gra dla uczestników o mocnych nerwach dla klas 6 19 lutego
Tym razem ochotnicy skorzystają z telefonów i smartfonów, by sprawdzić swoją poprawność językową i tym samym dowieść, że język nie taki straszny, jak go malują.
Ortograficzna corrida 20 lutego
Kolejny dzień upłynie na zmaganiach z ortografią. Uczniowie poszczególnych klas będą musieli rozwiązać test, który zbada znajomość reguł i zasad ortograficznych
Szkolny konkurs recytatorski 21 lutego
W dniu Międzynarodowego Języka Ojczystego klasowi wybrańcy powalczą o przepustkę do Miejskiego Konkursu Recytatorskiego.
Opracowała
Aleksandra Wierzbińska
nauczyciel języka polskiego
" Uczymy się dla życia,
nie dla szkoły"
81-257 Gdynia
Ściegiennego 8